Associate Professor of Hawza and University Research Center
Abstract
One of the prerequisites for interpreting the Qur’an and one of the issues of the Qur’anic sciences is knowing ambiguous and unambiguous verses and their related issues. Suyuti, the famous scholar of the Qur’anic sciences, has included a chapter in introducing the ambiguous verses and explaining them, and has considered the explanation of those verses in the form of two types: connected and separate. He has also given examples of some connected and separate ambiguous verses. Using a critical-analytical method, the present paper criticizes Suyuti’s point of view. It argues that some verses that Suyuti considers ambiguous are in fact unambiguous. Moreover, it rejects the existence of connected unambiguity for ambiguous verses and states that some verses Suyuti has offered as removing the ambiguity of an ambiguous verse do not accomplish this goal.
طبرسی، فضل بن حسن (1377ش)، جوامع الجامع، تهران: انتشارات دانشگاه تهران؛ قم: مدیریت حوزه علمیه.
طبرسی، فضل بن حسن (1414ق)، مجمع البیان، بیروت: مؤسسة الاعلمی.
طبری، محمد بن جریر (1415ق/ 1995م)، جامع البیان عن تأویل آی القرآن، بیروت: دارالفکر.
طوسی، محمد بن حسن (بیتا)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
غزّالی، محمد بن محمد (1417ق)، المستصفی فی علم الاصول، بیروت: دارالکتب العلمیة.
فتاحیزاده، فتحیه و دیگران (1394ش)، «تحلیل دیدگاه سیوطی درباره آیات مبین با تأکید بر اندیشههای علامه طباطبایی»، فصلنامه مطالعات قرآنی، ش پیاپی24، جیرفت: دانشگاه آزاد اسلامی.
فیّومی، احمد بن محمد (بیتا)، المصباح المنیر، ج1-2، بیروت: دارالفکر.
فخر الدین رازی، محمد بن عمر (1412ق)، المحصول فی علم الاصول، بیروت: مؤسسة الرسالة.
قمی، عباس (بیتا)، الکنی و الالقاب، تهران: مکتبة الصدر.
محقق اردبیلی، احمد (بیتا)، زبدة البیان فی أحکام القرآن، تهران: المکتبة المرتضویة لإحیاء الآثار الجعفریة.
محقق حلّی، جعفر بن حسن (1403ق)، معارج الاُصول، قم: مؤسسة آل البیتb.