خلقت نوری پیامبر(ص) و پاسخ شبهۀ ناسازگاری آن با ظاهر آیۀ هفت سورۀ ضحی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

2 هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم

چکیده

خلقت نوری پیامبر(ص) پیش ازهمه مخلوقات از معارف ثابت شده‌ای است که در روایات متعددی در کتاب های حدیثی معتبر نقل شده است. از طرفی خداوند می فرماید:« وَ وَجَدَکَ ضَالًّا فَهَدى ‏(ضحی،7)، که با توجه به تقابل «ضال» و «هدی» و معنای ظاهری ضلالت یعنی گمراهی، که تاریکیست با نور بودن آن حضرت شبهه ناسازگاری پیش می‌آید. مقاله پیش رو با روش توصیفی و تحلیلی به منظور رفع این شبهه، ابتدا به نقل این روایات از کتب معتبر روایی پرداخته، سپس واژه «ضال» و «هدی» را از دیدگاه اهل لغت تبیین و ثابت نموده است که با توجه به رویکردهای صحیح تفسیری کاربرد واژه «ضال» دراین آیه با نور بودن آن حضرت در روایات خلقت نوری تنافی ندارد، چرا که در تفسیر روایی «ضال»به معنای گم گشته، و ناشناخته آمده، افزون بر آن با توجه به رویکرد قرآنی و کلامی، هدایت و ضلالت مراتبی دارد و هر مرتبه ای از هدایت نسبت به مراتب بالاتر آن می-تواند ضلالت محسوب شود، از این رو ضلالت در این آیه با روایات خلقت نوری که مرتبه پایینی از هدایت الهی نسبت به آن حضرت را مطرح کرده هیچ گونه تنافی ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The light creation of the Prophet (pbuh) and the answer to the question of its incompatibility with the appearance of the seven verses of Surah Al-Zahi

نویسندگان [English]

  • Mohammad Esmail Salehi Zadeh 1
  • Ali Asghar Radial 2
1 Academic staff of the Holy Quran University of Sciences and Education
2 Academic staff of Qom University of Quranic Sciences and Education
چکیده [English]

The light creation of the Prophet (PBUH) above all creatures is a proven knowledge that has been narrated in numerous hadiths in authentic hadith books. On the other hand, God says: "Wajdaka zal'a Fahdi" (Zuhi, 7), which due to the opposition of "zal" and "guidance" and the apparent meaning of zalalt means going astray, which is darkness, with the light of that Prophet, there is a doubt of incompatibility. . The following article, using a descriptive and analytical method, in order to clear this doubt, first quoted these narrations from authentic narrative books, then explained and proved the words "Zal" and "Hadi" from the point of view of lexicographers, that according toThe correct interpretative approaches of the use of the word "Dazal" in this verse do not contradict with the light of the Holy Prophet in the narrations of the creation of light, because in the narrative interpretation "Dazal" means lost and unknown, moreover, according to the Qur'anic and theological approach, Guidance and misguidance have levels and any level of guidance can be considered misguidance compared to its higher levels, therefore, the misguidance in this verse does not contradict the narrations of the creation of light which have raised a lower level of divine guidance towards that Prophet. does not have.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Prophet of Islam
  • creation of light
  • Surah Al-Zuhi
  • misguidance
  • guidance

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 13 آبان 1403
  • تاریخ دریافت: 07 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 17 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 13 آبان 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 13 آبان 1403