تحریف‎ عهدین از دیدگاه قرآن با استناد به ناسازگاری درون‎مایه‌های مشترک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

چکیده

مشهور مفسرانِ مسلمان، از دیرباز بر این باور بوده‌اند که از دیدگاه قرآن، عهدین موجود تحریف شده و دارای درون‌مایه‌‎های غیر وحیانی است. در مقابل، شماری از پژوهشگران غربی و مسلمان، با تمرکز بر آیاتِ «تحریفِ کَلِم» و «تصدیق»، این دیدگاه را رد یا دلالت قرآن بر تحریف عهدین را دارای ابهام و تردید دانسته اند؛ در حالی‌که تحریف ‎آمیز ندانستن عهدین و تأیید کامل آن از دیدگاه قرآن، نوعی سطحی نگری و ارائه تبیینی نادرست از دیدگاه قرآن در این زمینه است. افزون بر این، چنین دیدگاهی، خواسته یا ناخواسته، عهدین را از دیدگاه قرآن معتبر می نمایاند و در نتیجه، پیامدهای گوناگونی را در پی دارد که هرگز نمی توان آن را از دیدگاه  قرآن تأیید کرد.
بر اساس یافته‎ های این پژوهش، مستندات تحریف‎ آمیز بودن عهدین، منحصر در آیات «تحریفِ کَلِم» و «تصدیق» نیست. بدون این آیات هم می‎توان تحریف عهدین و وجود درون‌مایه‌‌های غیر وحیانی را در آن اثبات کرد؛ زیرا با مطالعه تطبیقی قرآن و عهدین، ناسازگاری آن دو در بخشی از درون‎مایه‌های مشترک، به روشنی آشکار می‌شود. در نتیجه، با پذیرش وحیانی بودن قرآن، هرگز نمی‌توان گزارش‌های ناسازگار عهدین با قرآن را وحیانی شمرد. برخی از موضوعات مشترکی که قرآن و عهدین درباره آنها گزارش های ناسازگار دارند عبارت‌اند از: رؤیای یوسف و تصمیم برادران برای کشتن وی، سازنده گوساله سامری و عامل گمراهی بنی‌اسرائیل، شخصیت فکری و رفتاری داود، جزئیات ولادت عیسی و مصلوب و کشته شدن او و شخصیت الوهی یا انسانی وی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Biblical Distortions According to the Quran Based on the Inconsistency in Common Themes

نویسنده [English]

  • Ali Asadi
Assistant Professor at the Islamic Science and Culture Research Institute
چکیده [English]

Celebrated Muslim Quranic interpreters have long believed that, according to the Quran, the existing Bible is distorted and contains non-revealed contents. However, some Western and Muslim researchers have rejected this point of view based on the Quranic verses of "distorting words" (An-Nissa: 46) and "belief" (At-Tawba: 61) or have suspected the Quran's implication of Biblical distortion. Meanwhile, rejecting this distortion and believing in their complete approval by the Quran is superficial and misrepresents the Quranic perspective. Furthermore, such a view, intentionally or unintentionally, regards the Bible as valid from the point of view of the Quran, which has numerous implications that can never be approved from a Quranic standpoint.
According to the findings of this research, the evidence on Biblical distortions is not limited to the verses of "distorting words" and "belief"; rather, it is possible to prove Biblical distortion and the existence of non-revealed themes in it even regardless of these verses. A comparative study of the Quran and the Bible demonstrates the incompatibility of the two in some common themes. If the revelation of the Quran is accepted, one can never consider the Biblical reports inconsistent with the Quran as a revelation. Some common themes about which the Quran and the Bible present conflicting reports include Joseph's dream and the brothers' decision to murder him, the creator of the Golden Calf who was responsible for the Israelites' aberration, David's intellectual and behavioral character, details of Jesus' birth, crucifixion, death, and his divine or human character.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Bible
  • Distortion
  • The Quran
  • revelation
  • Common Themes
  • Inconsistency
ابن‌‌جوزی، أبو‌الفرج عبد‌الرحمن بن علی (1422)، زاد‌ المسیر فی علم التفسیر، به کوشش عبدالرزاق، بیروت، دار‌الکتاب العربی.
ابن‌درید الأزدی، ابو‌بکر محمد‌بن الحسن(1987)، جمهرةاللغه، به کوشش رمزی بعلبکی، بیروت، دار‌العلم للملایین.
ابن‌منظور، محمد‌بن‌مکرم (1408)، لسان العرب، به کوشش علی شیری، بیروت، دار‌احیاء التراث‌العربی.
 ابوحاتم رازی، احمدبن حمدان(1356)، اعلام النبوه، به کوشش صلاح الصاوى و اعوانى، تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
احمدی، محمدحسن(1393)، مسئله‌شناسی تحریف، قم، انتشارات دانشکدۀ اصول ‌الدین.
ارسطو، (1400)، منطق ارسطو، ترجمه: میر شمس الدین ادیب سلطانی، تهران، نگاه.
اندلسی، ابوحیان(1422)، البحر المحیط، به کوشش عادل احمد و دیگران، بیروت، دار‌الکتب‌العلمیه.
ایلخانی، محمد(1394)، تاریخ فلسفه در قرون وسطا و رنساس، سوم، تهران، سمت.
بلاغی، محمدجواد،(1933)، آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن، صیداء، مطبعه العرفان.
بهرامی، محمد(1382)، «نقد مستندات قرآنی نظریه تحریف کتاب مقدس»، مجله پژوهش‌های قرآنی، شماره 33؛ ص80-91.
بوکای، موریس(1996)، القرآن الکریم والتوراة والانجیل والعلم، ترجمه قسم الترجمة بالدار، القاهره، مکتبة مدبولی.
بی‌ناس، جان(1373)، تاریخ جامع ادیان، ترجمه حکمت، تهران، علمی و فرهنگی.
تنی، مریل‌سی(1363)، معرفی عهد جدید، ترجمه ط. میکائیلیان، قم، حیات ابدی.
توفیقى، حسین(1384)، آشنایى با ادیان، قم، مؤسسه فرهنگى طه.
حدادی، بهروز(1384)، درسنامه الهیات مسیحی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، چاپ اول.
خوانساری، محمد(۱۳۷۶)، فرهنگ اصطلاحات منطقی، تهران پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگی.
دورانت، ویل(1378)، تاریخ تمدن، ترجمه آرام و دیگران، تهران، علمی و فرهنگی.
رازی، ابوالفتوح(1375)، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، به کوشش یاحقی و ناصح، مشهد، آستان قدس رضوی.
راغب اصفهانی، حسین‌بن محمد(1412)، مفردات، به کوشش صفوان داودی، دمشق، دارالقلم.
رشید‌رضا، محمد و عبده، محمد(1373)، تفسیر القرآن العظیم المعروف بتفسیر المنار، قاهرة، دار المنار.
سعید، حبیب(بی‌تا)، المدخل الی الکتاب المقدس، دار التألیف و النشر للکنیسه الاسقفیه بالقاهره.
سلامی، احمد؛ ایازی، سیدمحمدعلی(1397)، «مقصود از تورات و انجیل در قرآن»، مجله پژوهش‌های قرآنی، شماره 86، ص76 – 101.
سلیمانی، عبد‌الرحیم(1381)، مسیحیت، اول، قم؛ آیات عشق.
سلیمانی، عبد‌الرحیم(1385)، کتاب مقدس، قم، آیات عشق.
سیوطی، جلال‌الدین و المحلی، جلال‌الدین(1416)، تفسیر الجلالین، بیروت، النور.
طباطبائی، سیدمحمدحسین(1371)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، اسماعیلیان.
طباطبایی، سیدمحمدعلی و مسعودی، عبدالهادی و مهدوی‌راد، محمدعلی(1398)، «تحلیل کاربردشناختی آیات تصدیق برای پاسخ به مسئله تحریف تورات و انجیل»، مجله پژوهش‌نامه تفسیر و زبان قرآن، سال 7، شماره 14، ص 117 – 134.
طبرسی، فضل‌بن حسن(1415ق)، مجمع البیان، بیروت، مؤسسه اعلمی.
طبری، محمدبن جریر(1415ق)، جامع البیان عن تفسیر آی القرآن، به کوشش خلیل المیس، بیروت، دار‌الفکر.
طوسى، محمدبن‌حسن(1373)، التبیان، به کوشش احمد حبیب العاملى، بیروت، دار‌احیاء التراث‌العربى.
عبد‌الملک، پطرس و دیگران(1995ق)، قاموس الکتاب المقدس، قاهره، دار‌الثقافه.
عزیز، قس فهیم(بی تا)، المدخل الی العهد الجدید، قاهره، دار‌الثقافه.
فاریاب، حسین(1388)، «تحریف تورات و انجیل از دیدگاه قرآن»، مجله معرفت، شماره 143، سال 18، ص 137 – 152.
فخر رازی، محمدبن عمر(بی‌تا)، التفسیر الکبیر، بی‌جا، بی‌نا.
فعالی، الخوری بولس(1994ق)، المدخل الی الکتاب المقدس، بیروت، منشورات المکتبه البولسیه.
کتاب مقدس،(بی‌تا)، انجمن کتاب مقدس ایران، بی‌جا.
مسعودی، فروغ و صادق‌نیا، مهراب،(1396)، «الهامی بودن تورات به روایت قرآن کریم و سنت دینی یهود»، مجله پژوهش‌های قرآنی، سال5، ش 10. ص 25-40.
مصباح، محمدتقی(1373)، معارف قرآن، قم، در راه حق.
معرفت، محمدهادی(1413)، صیانة القرآن من التحریف، قم، نشر اسلامی.
مقاتل‌بن سلیمان، ابوالحسن(1423)، تفسیر مقاتل‌بن سلیمان، به کوشش عبد الله محمود شحاته، بیروت، التاریخ‌العربی.
المناوی، عبدالرؤوف(1410)، التوقیف علی مهمات التعاریف، بیروت، دار‌الفکر.
میشل، توماس(1381)، کلام مسیحی، ترجمه حسین توفیقی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان.
نیشابوری، نظام‌الدین(1416)، غرائب القرآن، به کوشش زکریا عمیرات، بیروت، دار‌الکتب‌العلمیه.
یوسف خلیل، صموئیل(1993)، المدخل الی العهد القدیم، قاهره، دار‌الثقافة.